„Na chvíľu sme spojili ľudí”

„Na chvíľu sme spojili ľudí”

25. novembra 2023
Eva Gabrižová
25. novembra 2023
Eva Gabrižová
Na festivale Jeden svet vytvorili dve zahraničné študentky Liubov a Nawras participatívnu inštaláciu s divákmi a diváčkami festivalu. Liubov Shestakova do Bratislavy prišla z Moskovskej univerzity, Nawras Rashed je pôvodom z Jordánska a motivovaná odchodom z krajiny, našla štipendium na Slovensku. Obe študujú na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. 

Svojím umeleckým dielom „Zjednotení dychom” komunikujú myšlienku spájania a jednoty bez ohľadu na kultúrnu, náboženskú či rasovú príslušnosť. Každý z balónov v rámci inštalácie sa v priebehu festivalu naplnil dychom divákov a diváčok z rôznych prostredí a kontextov. Balóny tým podľa autoriek symbolizujú krehkosť a odolnosť ľudskej existencie.

Na festivale Jeden svet vytvorili dve zahraničné študentky Liubov a Nawras participatívnu inštaláciu s divákmi a diváčkami festivalu. Liubov Shestakova do Bratislavy prišla z Moskovskej univerzity, Nawras Rashed je pôvodom z Jordánska a motivovaná odchodom z krajiny, našla štipendium na Slovensku. Obe študujú na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave.

Svojím umeleckým dielom „Zjednotení dychom” komunikujú myšlienku spájania a jednoty bez ohľadu na kultúrnu, náboženskú či rasovú príslušnosť. Každý z balónov v rámci inštalácie sa v priebehu festivalu naplnil dychom divákov a diváčok z rôznych prostredí a kontextov. Balóny tým podľa autoriek symbolizujú krehkosť a odolnosť ľudskej existencie.

Na festivale Jeden svet vytvorili dve zahraničné študentky Liubov a Nawras participatívnu inštaláciu s divákmi a diváčkami festivalu. Liubov Shestakova do Bratislavy prišla z Moskovskej univerzity, Nawras Rashed je pôvodom z Jordánska a motivovaná odchodom z krajiny, našla štipendium na Slovensku. Obe študujú na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Svojím umeleckým dielom „Zjednotení dychom” komunikujú myšlienku spájania a jednoty bez ohľadu na kultúrnu, náboženskú či rasovú príslušnosť. Každý z balónov v rámci inštalácie sa v priebehu festivalu naplnil dychom divákov a diváčok z rôznych prostredí a kontextov. Balóny tým podľa autoriek symbolizujú krehkosť a odolnosť ľudskej existencie.
Zdroj: Eva Gabrižová

Ako vznikla základná myšlienka?

Ako vznikla základná myšlienka?

L: Pre mňa to bolo spojenie balónov s témou festivalu Jeden svet, spájania ľudí, držania sa za ruky. Riaditeľka festivalu nám dala podnety, medzi nimi aj balóny, a následne sme mali voľnosť pri tvorbe toho, čo sme chceli vyjadriť. Inštalácia priamo súvisí s premietaním filmu Zlodeji túb (pozn. redakcie: interaktívny dokument nepočujúcej režisérky Allison O’Daniel).

L: Pre mňa to bolo spojenie balónov s témou festivalu Jeden svet, spájania ľudí, držania sa za ruky. Riaditeľka festivalu nám dala podnety, medzi nimi aj balóny, a následne sme mali voľnosť pri tvorbe toho, čo sme chceli vyjadriť. Inštalácia priamo súvisí s premietaním filmu Zlodeji túb (pozn. redakcie: interaktívny dokument nepočujúcej režisérky Allison O’Daniel).

Prečo ste sa rozhodli spolupracovať?

Prečo ste sa rozhodli spolupracovať?

N: Pretože sme boli nepriateľky (smiech). Nemali sme dobrý vzťah, no k tejto spolupráci si nás vybrala škola. To nás prinútilo komunikovať a porozumieť si, spojilo nás to. Máme iný spôsob uvažovania o tvorbe a museli sme nájsť spoločnú reč.
N: Pretože sme boli nepriateľky (smiech). Nemali sme dobrý vzťah, no k tejto spolupráci si nás vybrala škola. To nás prinútilo komunikovať a porozumieť si, spojilo nás to. Máme iný spôsob uvažovania o tvorbe a museli sme nájsť spoločnú reč.

Cieľ vášho umeleckého diela teda fungoval ešte pred jeho dokončením!

Cieľ vášho umeleckého diela teda fungoval ešte pred jeho dokončením!

N: Áno, ale fungovalo to, pretože tá téma je univerzálna. Je o mieri, lepšej komunikácii, vzájomnom rešpektovaní sa a lepšom spoznávaní sa.

L: Akceptovali sme naše vlastné rozdiely. Urobili sme to v reálnom živote aj pri vytváraní tohto diela, pričom sme mali zodpovednosť povedať tým niečo dôležité. Ja osobne som mala na starosti jeho fyzický vzhľad. Zvolili sme priehľadný materiál, ktorý evokuje hadičku naplnenú balónikmi a funguje ako návlek, ktorý drží všetko pohromade.

N: Po viacerých premietaniach ľudia z rôznych kultúr, prostredia, rasy, pohlavia a tak ďalej vkladajú balóny do návleku. Miešaním ich dychu sme ich tu spojili, aj keď v skutočnom živote nie sú zjednotení.

N: Áno, ale fungovalo to, pretože tá téma je univerzálna. Je o mieri, lepšej komunikácii, vzájomnom rešpektovaní sa a lepšom spoznávaní sa.

L: Akceptovali sme naše vlastné rozdiely. Urobili sme to v reálnom živote aj pri vytváraní tohto diela, pričom sme mali zodpovednosť povedať tým niečo dôležité. Ja osobne som mala na starosti jeho fyzický vzhľad. Zvolili sme priehľadný materiál, ktorý evokuje hadičku naplnenú balónikmi a funguje ako návlek, ktorý drží všetko pohromade.

N: Po viacerých premietaniach ľudia z rôznych kultúr, prostredia, rasy, pohlavia a tak ďalej vkladajú balóny do návleku. Miešaním ich dychu sme ich tu spojili, aj keď v skutočnom živote nie sú zjednotení.

Cítite, že má váš koncept prostredníctvom umeleckého diela vplyv?

Cítite, že má váš koncept prostredníctvom umeleckého diela vplyv?

N: S prvotnou myšlienkou som najskôr váhala, pretože sa tu bavíme o prepojení sveta, pričom na moju krajinu sa útočí a každý deň tam umierajú ľudia. Nechcela som to urobiť, mala som pocit, že klamem, pretože mnohí ľudia nepodporujú to, čo podporujem ja. Ale aj tak sme sa do toho pustili, pretože verím, že vždy dokážeme ľuďom ukázať, že môžeme byť aj dobrí. Takže to malo silný dopad aj na mňa samotnú.

N: S prvotnou myšlienkou som najskôr váhala, pretože sa tu bavíme o prepojení sveta, pričom na moju krajinu sa útočí a každý deň tam umierajú ľudia. Nechcela som to urobiť, mala som pocit, že klamem, pretože mnohí ľudia nepodporujú to, čo podporujem ja. Ale aj tak sme sa do toho pustili, pretože verím, že vždy dokážeme ľuďom ukázať, že môžeme byť aj dobrí. Takže to malo silný dopad aj na mňa samotnú.

Boli ste v priamej interakcii s ľuďmi, vďaka ktorým vaše dielo fungovalo?

Boli ste v priamej interakcii s ľuďmi, vďaka ktorým vaše dielo fungovalo?

L: Na otváracom ceremoniáli to všetko prebehlo príliš rýchlo. Zbierali sme balóny, zatiaľ čo sa ľudia stýkali, pili víno a maškrtili.

N: Ale bolo cítiť, že to robia radi!

L: Na otváracom ceremoniáli to všetko prebehlo príliš rýchlo. Zbierali sme balóny, zatiaľ čo sa ľudia stýkali, pili víno a maškrtili.

N: Ale bolo cítiť, že to robia radi!

Čomu by ste chceli v tvorbe venovať ďalej? Aké témy si podľa vás zaslúžia viac priestoru?

Čomu by ste chceli v tvorbe venovať ďalej? Aké témy si podľa vás zaslúžia viac priestoru?

L: Myslím si, že o udržateľnosti vzniká mnoho umeleckých prác. O starostlivosti o planétu, spoločnosti a vzájomnej podpore, vrátane ľudských práv. Skúsila som zmeniť svoje vnímanie umenia z pohľadu umelca na človeka, ktorý nie je v týchto témach skutočne vzdelaný. Takže zakaždým, keď som v priamej interakcii s týmito témami, premýšľam o tom, ako o nich možem hovoriť s ľuďmi, ktorí sa o ne príliš nezaujímajú. Určite ich to prinúti viac spochybňovať a premýšľať, čo spúšťa určitú zvedavosť. Aj to by mohlo urobiť spoločnosť menej ignorantskou.

N: Musela som opustiť svoju krajinu nie preto, že by som nemala rada našu kultúru, ale preto, že som sa v nej necítila slobodná. Musela som všetko opustiť a urobiť veľa zásadných životných rozhodnutí. Hnevá ma skutočnosť, že je tu máme množstvo ľudskoprávnych tém, o ktoré sa ľudia nezaujímajú, napriek tomu, že tú možnosť majú. Ale nie vždy si uvedomujú, že v iných krajinách to nemáme rovnako.

V mojej krajine by som nemohla slobodne hovoriť o toľkých témach, o ktorých môžem hovoriť tu. Napriek tomu mám pocit, že o tom ľudia nechcú počuť. Ale rozhodla som sa zostať tu, naučiť sa jazyk a pokúsiť sa o zmenu. Chcela by som, aby všetci umelci a všetky umelkyne cítili, že sa máme o čom rozprávať.

L: Myslím si, že o udržateľnosti vzniká mnoho umeleckých prác. O starostlivosti o planétu, spoločnosti a vzájomnej podpore, vrátane ľudských práv. Skúsila som zmeniť svoje vnímanie umenia z pohľadu umelca na človeka, ktorý nie je v týchto témach skutočne vzdelaný. Takže zakaždým, keď som v priamej interakcii s týmito témami, premýšľam o tom, ako o nich možem hovoriť s ľuďmi, ktorí sa o ne príliš nezaujímajú. Určite ich to prinúti viac spochybňovať a premýšľať, čo spúšťa určitú zvedavosť. Aj to by mohlo urobiť spoločnosť menej ignorantskou.

N: Musela som opustiť svoju krajinu nie preto, že by som nemala rada našu kultúru, ale preto, že som sa v nej necítila slobodná. Musela som všetko opustiť a urobiť veľa zásadných životných rozhodnutí. Hnevá ma skutočnosť, že je tu máme množstvo ľudskoprávnych tém, o ktoré sa ľudia nezaujímajú, napriek tomu, že tú možnosť majú. Ale nie vždy si uvedomujú, že v iných krajinách to nemáme rovnako.

V mojej krajine by som nemohla slobodne hovoriť o toľkých témach, o ktorých môžem hovoriť tu. Napriek tomu mám pocit, že o tom ľudia nechcú počuť. Ale rozhodla som sa zostať tu, naučiť sa jazyk a pokúsiť sa o zmenu. Chcela by som, aby všetci umelci a všetky umelkyne cítili, že sa máme o čom rozprávať.

Eva Gabrižová

 

Študuje audiovizuálne štúdiá na FAMU v Prahe. V HMOTE sa venuje videografii, filmovým recenziám, rozhovorom s umelcami/kyňami a reportom z  kultúrnych festivalov. Rada objavuje nové hudobné žánre na live eventoch.

 

Zdroj: Eva Gabrižová

Ako vznikla základná myšlienka?

Ako vznikla základná myšlienka?

L: Pre mňa to bolo spojenie balónov s témou festivalu Jeden svet, spájania ľudí, držania sa za ruky. Riaditeľka festivalu nám dala podnety, medzi nimi aj balóny, a následne sme mali voľnosť pri tvorbe toho, čo sme chceli vyjadriť. Inštalácia priamo súvisí s premietaním filmu Zlodeji túb (pozn. redakcie: interaktívny dokument nepočujúcej režisérky Allison O’Daniel).

L: Pre mňa to bolo spojenie balónov s témou festivalu Jeden svet, spájania ľudí, držania sa za ruky. Riaditeľka festivalu nám dala podnety, medzi nimi aj balóny, a následne sme mali voľnosť pri tvorbe toho, čo sme chceli vyjadriť. Inštalácia priamo súvisí s premietaním filmu Zlodeji túb (pozn. redakcie: interaktívny dokument nepočujúcej režisérky Allison O’Daniel).

Prečo ste sa rozhodli spolupracovať?

Prečo ste sa rozhodli spolupracovať?

N: Pretože sme boli nepriateľky (smiech). Nemali sme dobrý vzťah, no k tejto spolupráci si nás vybrala škola. To nás prinútilo komunikovať a porozumieť si, spojilo nás to. Máme iný spôsob uvažovania o tvorbe a museli sme nájsť spoločnú reč.

N: Pretože sme boli nepriateľky (smiech). Nemali sme dobrý vzťah, no k tejto spolupráci si nás vybrala škola. To nás prinútilo komunikovať a porozumieť si, spojilo nás to. Máme iný spôsob uvažovania o tvorbe a museli sme nájsť spoločnú reč.

Cieľ vášho umeleckého diela teda fungoval ešte pred jeho dokončením!

Cieľ vášho umeleckého diela teda fungoval ešte pred jeho dokončením!

N: Áno, ale fungovalo to, pretože tá téma je univerzálna. Je o mieri, lepšej komunikácii, vzájomnom rešpektovaní sa a lepšom spoznávaní sa.

L: Akceptovali sme naše vlastné rozdiely. Urobili sme to v reálnom živote aj pri vytváraní tohto diela, pričom sme mali zodpovednosť povedať tým niečo dôležité. Ja osobne som mala na starosti jeho fyzický vzhľad. Zvolili sme priehľadný materiál, ktorý evokuje hadičku naplnenú balónikmi a funguje ako návlek, ktorý drží všetko pohromade.

N: Po viacerých premietaniach ľudia z rôznych kultúr, prostredia, rasy, pohlavia a tak ďalej vkladajú balóny do návleku. Miešaním ich dychu sme ich tu spojili, aj keď v skutočnom živote nie sú zjednotení.

N: Áno, ale fungovalo to, pretože tá téma je univerzálna. Je o mieri, lepšej komunikácii, vzájomnom rešpektovaní sa a lepšom spoznávaní sa.

L: Akceptovali sme naše vlastné rozdiely. Urobili sme to v reálnom živote aj pri vytváraní tohto diela, pričom sme mali zodpovednosť povedať tým niečo dôležité. Ja osobne som mala na starosti jeho fyzický vzhľad. Zvolili sme priehľadný materiál, ktorý evokuje hadičku naplnenú balónikmi a funguje ako návlek, ktorý drží všetko pohromade.

N: Po viacerých premietaniach ľudia z rôznych kultúr, prostredia, rasy, pohlavia a tak ďalej vkladajú balóny do návleku. Miešaním ich dychu sme ich tu spojili, aj keď v skutočnom živote nie sú zjednotení.

Cítite, že má váš koncept prostredníctvom umeleckého diela vplyv?

Cítite, že má váš koncept prostredníctvom umeleckého diela vplyv?

N: S prvotnou myšlienkou som najskôr váhala, pretože sa tu bavíme o prepojení sveta, pričom na moju krajinu sa útočí a každý deň tam umierajú ľudia. Nechcela som to urobiť, mala som pocit, že klamem, pretože mnohí ľudia nepodporujú to, čo podporujem ja. Ale aj tak sme sa do toho pustili, pretože verím, že vždy dokážeme ľuďom ukázať, že môžeme byť aj dobrí. Takže to malo silný dopad aj na mňa samotnú.

N: S prvotnou myšlienkou som najskôr váhala, pretože sa tu bavíme o prepojení sveta, pričom na moju krajinu sa útočí a každý deň tam umierajú ľudia. Nechcela som to urobiť, mala som pocit, že klamem, pretože mnohí ľudia nepodporujú to, čo podporujem ja. Ale aj tak sme sa do toho pustili, pretože verím, že vždy dokážeme ľuďom ukázať, že môžeme byť aj dobrí. Takže to malo silný dopad aj na mňa samotnú.

Boli ste v priamej interakcii s ľuďmi, vďaka ktorým vaše dielo fungovalo?

Boli ste v priamej interakcii s ľuďmi, vďaka ktorým vaše dielo fungovalo?

L: Na otváracom ceremoniáli to všetko prebehlo príliš rýchlo. Zbierali sme balóny, zatiaľ čo sa ľudia stýkali, pili víno a maškrtili.

N: Ale bolo cítiť, že to robia radi!

L: Na otváracom ceremoniáli to všetko prebehlo príliš rýchlo. Zbierali sme balóny, zatiaľ čo sa ľudia stýkali, pili víno a maškrtili.

N: Ale bolo cítiť, že to robia radi!

Čomu by ste chceli v tvorbe venovať ďalej? Aké témy si podľa vás zaslúžia viac priestoru?

Čomu by ste chceli v tvorbe venovať ďalej? Aké témy si podľa vás zaslúžia viac priestoru?

L: Myslím si, že o udržateľnosti vzniká mnoho umeleckých prác. O starostlivosti o planétu, spoločnosti a vzájomnej podpore, vrátane ľudských práv. Skúsila som zmeniť svoje vnímanie umenia z pohľadu umelca na človeka, ktorý nie je v týchto témach skutočne vzdelaný. Takže zakaždým, keď som v priamej interakcii s týmito témami, premýšľam o tom, ako o nich možem hovoriť s ľuďmi, ktorí sa o ne príliš nezaujímajú. Určite ich to prinúti viac spochybňovať a premýšľať, čo spúšťa určitú zvedavosť. Aj to by mohlo urobiť spoločnosť menej ignorantskou.

N: Musela som opustiť svoju krajinu nie preto, že by som nemala rada našu kultúru, ale preto, že som sa v nej necítila slobodná. Musela som všetko opustiť a urobiť veľa zásadných životných rozhodnutí. Hnevá ma skutočnosť, že je tu máme množstvo ľudskoprávnych tém, o ktoré sa ľudia nezaujímajú, napriek tomu, že tú možnosť majú. Ale nie vždy si uvedomujú, že v iných krajinách to nemáme rovnako.

V mojej krajine by som nemohla slobodne hovoriť o toľkých témach, o ktorých môžem hovoriť tu. Napriek tomu mám pocit, že o tom ľudia nechcú počuť. Ale rozhodla som sa zostať tu, naučiť sa jazyk a pokúsiť sa o zmenu. Chcela by som, aby všetci umelci a všetky umelkyne cítili, že sa máme o čom rozprávať.

L: Myslím si, že o udržateľnosti vzniká mnoho umeleckých prác. O starostlivosti o planétu, spoločnosti a vzájomnej podpore, vrátane ľudských práv. Skúsila som zmeniť svoje vnímanie umenia z pohľadu umelca na človeka, ktorý nie je v týchto témach skutočne vzdelaný. Takže zakaždým, keď som v priamej interakcii s týmito témami, premýšľam o tom, ako o nich možem hovoriť s ľuďmi, ktorí sa o ne príliš nezaujímajú. Určite ich to prinúti viac spochybňovať a premýšľať, čo spúšťa určitú zvedavosť. Aj to by mohlo urobiť spoločnosť menej ignorantskou.

N: Musela som opustiť svoju krajinu nie preto, že by som nemala rada našu kultúru, ale preto, že som sa v nej necítila slobodná. Musela som všetko opustiť a urobiť veľa zásadných životných rozhodnutí. Hnevá ma skutočnosť, že je tu máme množstvo ľudskoprávnych tém, o ktoré sa ľudia nezaujímajú, napriek tomu, že tú možnosť majú. Ale nie vždy si uvedomujú, že v iných krajinách to nemáme rovnako.

V mojej krajine by som nemohla slobodne hovoriť o toľkých témach, o ktorých môžem hovoriť tu. Napriek tomu mám pocit, že o tom ľudia nechcú počuť. Ale rozhodla som sa zostať tu, naučiť sa jazyk a pokúsiť sa o zmenu. Chcela by som, aby všetci umelci a všetky umelkyne cítili, že sa máme o čom rozprávať.

Eva Gabrižová

Študuje audiovizuálne štúdiá na FAMU v Prahe. V HMOTE sa venuje videografii, filmovým recenziám, rozhovorom s umelcami/kyňami a reportom z  kultúrnych festivalov. Rada objavuje nové hudobné žánre na live eventoch.